Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Zákaznické příběhy

Přečtěte si, jak MES PHARIS pomáhá výrobním firmám zvyšovat efektivitu, zajišťovat kvalitu a mít výrobu plně pod kontrolou. Skutečné příběhy, konkrétní výsledky, ověřené praxí.
Filter Zakaznicke pribehy
Předchozí stav:
  • zákazník plánoval rozšíření výroby a obával se, že to v dosavadní „papírové“ formě již nepůjde,
  • španělský majitel doporučil pořízení MES, ve Španělsku jednoduchý MES již měli,
  • měli potíže s odvody práce:
    • ztrácely se jim mzdové lístky,
    • schovávali si mzdové lístky s výkazy práce, když měli naplněný denní výkon, mzdové lístky schovali a přiznali až následující den, tzn. naddělali si na následující den, druhý den nic nedělali a odevzdali mzdový lístek z předchozího dne,
  • nedostatky v kmenových datech – na 1 výrobní příkaz vyráběli více druhů výrobků,
  • nedostatky v reportingu:
    • nebyli schopni počítat OEE,
    • nevěděli o rezervách ve výrobě.
Požadavek:
  • digitalizace řízení výroby.
Řešení:
  • kompletní digitalizace řízení výroby – implementace MES PHARIS:
    • procesní analýza,
    • sběr dat ze strojů,
    • automatické odvody práce,
    • vizualizační obrazovky ve výrobě,
    • automatická workflow řízení výroby,
    • úprava struktury kmenových dat,
    • reporting.
Výsledek:
  • zvýšení produktivity výroby,
  • zvýšení efektivity výroby,
  • investice do MES PHARIS se vrátila během prvního půl roku jeho provozu.
Předchozí stav:
  • manuální zadání prováděné operace na stroji,
  • manuální zadání prováděné operace na výrobním terminálu.
Požadavek:
  • automatický výběr operací dle operace prováděné strojem.
Řešení:
  • rozšíření komunikace se stroji – identifikace vyráběné operace,
  • zprovoznění automatického výběru operace na terminálu na základě operace, kterou stroj aktuálně provádí.
Výsledek:
  • zvýšení kvality v důsledku zamezení chyb operátorů,
  • zvýšení efektivity v důsledku úspory práce a zvýšení kvality.
Předchozí stav:
  • náročné plnění požadavků auditorů (100% výroby automotive).
Požadavek:
  • digitalizace a optimalizace vybraných procesů s cílem lepšího a efektivnějšího plnění odběratelských auditů.
Řešení:
  • procesní analýza, realizace a optimalizace vybraných procesů v rámci MES PHARIS,
  • rozšíření workflow o oblast kvality – vazba na laboratoř, tvorba požadavků – vzorek, obdržení zprávy o provedené kontrole na terminál,
  • zprovoznění procesu uvolňování výroby prvního kusu,
  • zavedení automatických poka-yoke kontrol,
  • proškolování operátorů,
  • seznamování operátorů se změnami v dokumentaci.
Výsledek:
  • úspora osob a práce při plnění požadavků odběratelských auditů,
  • prokazatelné zvýšení kvality,
  • lepší hodnocení odběratelských auditů.
Předchozí stav:
  • výrobní dokumentace bez systému řízené dokumentace,
  • technologické postupy v papírové podobě na jednotlivých pracovištích.
Požadavek:
  • digitalizace výrobní dokumentace.
Řešení:
  • zprovoznění výrobní dokumentace v rámci MES PHARIS,
  • veškerá změnová řízení ve výrobní dokumentaci, upozorňování a akceptace přijetí změn výrobní dokumentace řešena přes výrobní terminál MES PHARIS,
  • veškerá výrobní dokumentace v aktuálních verzích k dispozici na výrobních terminálech MES PHARIS,
  • oproti jiným zákazníkům MES PHARIS na jednotlivých pracovištích zachovány tištěné verze technologických postupů, a to z důvodu důvodu rozsahu technologických postupů (silné šanony), které chce mít obsluha často v ruce mimo terminál. Nepomohly by jim ani tablety, není to problém MES PHARIS, ale specifikum zákazníka.
Výsledek:
  • zvýšení kvality výroby,
  • úspora lidských zdrojů.
Předchozí stav:
  • evidence odvodů práce a zmetkovitosti v papírové podobě, manuální přepisování udajů z výroby do ERP SAP,
  • manuální výpočty hodinových výkonů výroby, manuální přepisování hodinových výkonů výroby.
Požadavek:
  • digitalizace odvodů práce a odvodů výroby,
  • digitalizace vyhodnocení a vizualizace stavu výroby.
Řešení:
  • zprovoznění odvodů práce a odvodů OK a NOK kusů v rámci MES PHARIS,
  • zprovoznění vyhodnocení a vizualizace stavu výroby v rámci MES PHARIS,
  • zprovoznění automatického exportu odvodů práce a odvodů OK a NOK z MES PHARIS do ERP SAP.
Výsledek:
  • úspora osob a práce – zrušení 3 pozic zaměstnankyň, které na plný úvazek přepisovaly data z formulářů do SAPu,
  • zpřesnění vyhodnocení a vizualizace stavu výroby.
Předchozí stav:
  • samostatný reporting v MES PHARIS a v ostatních systémech společnosti, zejména v ERP SAP,
  • MES systém ze své podstaty nedisponuje údaji o cenách, kalkulacích apod.
Požadavek:
  • individuální reporting nad daty z více systémů společnosti.
Řešení:
  • vytvoření reportů v MS Power BI nad daty z MES PHARIS a ERP SAP.
Výsledek:
  • efektivní vyhodnocení nákladů na zmetkovitost,
  • nástroj na trvalé snižování nákladů na zmetkovitost – zvyšování úspor a zvýšení OEE.
  • postupné vytvoření požadovaných reportů a možnost jejich dalšího snadného rozvoje pracovníky zákazníka.
Předchozí stav:
  • japonská společnost specifická svým zaměřením na vizuální management (mnoho tabulí),
  • chyběl on-line přehled rozpracované výroby, PPH (pieces per hour, tj. množství kusů vyrobených za hodinu) psali každou hodinu na tabuli fixou na všech pracovištích.
Požadavek:
  • automatizace výpočtů a on-line vizualizace všech klíčových ukazatelů výroby (PPH, OEE, …).
Řešení:
  • výpočty všech klíčových ukazatelů výroby (PPH, OEE, …) v rámci MES PHARIS,
  • náhrada tabulí za vizualizační obrazovky MES PHARIS,
  • v rámci vizualizačních obrazovek zobrazeny i online přehledy výkonnosti pracovišť, OEE, PPH a další, dle individuálního nastavení zákazníka,
  • umožněn další rozvoj vziualzačních obrazovek a reportů MS Power BI nad on-line daty MES PHARIS.
Výsledek:
  • úspora osob a práce spojené s manuálním vyhodnocováním výkonnosti pracovišť,
  • úspora osob a práce spojené s pravidelným zapisováním výkonnosti pracovišť na tabule,
  • zisk nezkreslených, důvěryhodných hodnot (OEE a další),
  • zisk on-line přehledů rozpracované výroby,
  • zavedením MES PHARIS došlo ke zvýšení OEE.
Předchozí stav:
  • „papírová“ evidence OEE, manuální zpracování OEE,
  • nepřesné stanovení OEE.
Požadavek:
  • zpřesnění OEE,
  • zvýšení OEE o cca 5%.
Řešení:
  • nasazení MES PHARIS na kompletní výrobu zahrnující více než 700 strojů.
Výsledek:
  • po zprůhlednění OEE došlo k jeho významnému snížení,
  • bylo nutné vysvětlit vedení rozdíl mezi původní a novou (= reálnou) hodnotou,
  • nárůst OEE o 3 %, což je při více než 700 strojích velmi dobré zlepšení,
  • uvedený nárůst je počítán až od reálné hodnoty po zavedení MESu.
Předchozí stav:
  • vysoký výskyt prostojů,
  • nebylo možné rozlišit typy prostojů,
  • chybovost v manuální evidenci prostojů,
  • mikroprostoje nebyly evidovány.
Požadavek:
  • optimalizace evidence a reportingu prostojů.
Řešení:
  • zavedení monitoringu prostojů v MES PHARIS,
  • zprovoznění automatického sběru prostojů z výrobních zařízení,
  • zprovoznění automatického sběru typů prostojů z výrobních zařízení,
  • úprava workflow procesu řízení výroby – notifikace a eskalace prostojů,
  • vyhodnocení prostojů v MES PHARIS a v reportech MS Power BI.
Výsledek:
  • eliminace prostojů, zvýšené využití strojů a zlepšení ukazatelů OEE, a to v důsledku:
    • notifikace prostojů v reálném čase vedla k rychlejší reakci na prostoje, což vedlo k jejich podstatnému zkrácení,
    • na základě analýzy typů prostojů a jejich příčin byla zavedena opatření pro předcházení prostojům.
Předchozí stav:
  • implementován MES PHARIS,
  • obalové jednotky se plnila na všech operacích (pracovištích):
    • na některém pracovišti se více OJ sesypalo do jedné OJ,
    • na některém pracovišti se jedna OJ rozsypala do více OJ (jedna společná násypka pro více strojů současně a přitom každý stroj plnil do své OJ),
    • kusy z jedné OJ se nemusely na pracovišti zpracovat do stejné OJ,
    • v papírové formě velmi složité dohledání traceability jednotlivých OJ přes všechny operace (pracoviště).
Požadavek:
  • digitalizace traceability obalových jednotek na všech pracovištích v MES PHARIS.
Řešení:
  • implementace funkcionality průchod obalových jednotek přes více operací,
    • všechny operace plní obalové jednotky s informací o šarži vstupního materiálu spotřebovávaného na jednotlivých operacích,
  • automatické nastavení cyklového času dle stroje, na kterém aktuálně probíhá výroba.
Výsledek:
  • zvýšení kvality v důsledku zamezení chyb traceability obalových jednotek,
  • zvýšení efektivity výroby v důsledku úspor práce a zvýšení kvality.
Předchozí stav:
  • implementován MES PHARIS,
  • 1x za týden kus sestavený z nesprávných polotovarů (na první pohled vzhledově stejný, ale jiný) v obalové jednotce -> penále 50.000,- Kč za obalovou jednotku + náklady za dopravu a kontrolu ostatních obalových jednotek – celkem cca 80.000,- za týden, tj. za rok přibližně 4.000.000,- Kč.
Požadavek:
  • zamezení výroby z nesprávných polotovarů,
  • minimalizace nákladů spojených s výrobou z nesprávných polotovarů.
Řešení:
  • zprovoznění kontroly polotovarů při výrobě sestav výrobků:
    • operátor při výrobě načte čárový kód polotovaru,
    • automatická kontrola vstupního polotovaru v MES PHARIS.
Výsledek:
  • úspora nákladů v odhadované výši cca 4.000.000 Kč za rok.
Předchozí stav:
  • společnost byla ve ztrátě,
  • výroba byla neefektivní,
  • společnost  neměla TIER1 zakázky,
  • vedení společnosti se rozhodlo řešit obtížnou situaci investicí do funkčního řízení výroby prostřednictvím MES.
Požadavek:
  • kompletní digitalizace řízení výroby pomocí MES,
  • implementace IATF procesů,
  • dohled nad efektivitou a její zvýšení.
Řešení:
  • implementace MES PHARIS:
    • procesní analýza,
    • sběr dat ze strojů,
    • automatické odvody práce,
    • vizualizační obrazovky ve výrobě,
    • automatická workflow řízení výroby,
    • implementace vhodných IATF procesů dle procesní analýzy,
    • reporting, výpočty produktivity, optimalizace výroby.
Výsledek:
  • v důsledku implementace MES PHARIS došlo ve velmi krátké době:
    • ke zvýšení efektivity výroby,
    • ke kladným hospodářským výsledkům společnosti, vedení společnosti toto jednoznačně přičítá zavedení MES PHARIS,
    • ke zlepšení hodnocení odběratelský auditů – TIER1 dodavatel,
    • k zisku zajímavých zakázek přímo u automobilky ŠKODA (jako TIER1  dodavatel díky MES PHARIS).
Předchozí stav:
  • ztráty vyrobených kusů (např. malé kusy vyráběné v tisících za hodinu splachovány olejem apod.),
  • nedostatečná evidence spotřebovaného materiálu,
  • neschopnost analyzovat, kde dochází ke ztrátám,
  • nedostatečná evidence traceability,
  • zkreslené OEE.
Požadavek:
  • zvýšení efektivity snížením ztrát ve výrobě – optimalizace řízení a reportingu výroby,
  • zavedení traceability.
Řešení:
  • kompletní digitalizace řízení výroby – implementace MES PHARIS:
    • procesní analýza,
    • sběr dat ze strojů, odvody práce,
    • vizualizační obrazovky ve výrobě,
    • automatická workflow řízení výroby,
    • implementace vybraných funkcionalit v souvislosti s požadavky IATF 16 949,
    • reporting, správné výpočty OEE.
Výsledek:
  • nezkreslené OEE díky zavedením registrací k výrobě a napojením strojů,
  • zvýšení efektivity výroby v důsledku identifikace a snížení ztrát vyrobených kusů,
  • zvýšení efektivity výroby v důsledku optimalizace výrobního procesů – úspora práce,
  • lepší hodnocení odběratelských auditů (splnění požadavků IATF 16 949 ze strany automotive auditorů).
Předchozí stav:
  • implementován MES PHARIS,
  • chybějící evidence šarží materiálu při vstupu do výroby,
  • chybějící evidence kontroly správnosti vstupních materiálů,
  • problémy se záměnou vstupních materiálů.
Požadavek:
  • zvýšení efektivity optimalizací evidence materiálu v MES PHARIS. 
Řešení:
  • rozšíření implementace MES PHARIS o evidenci šarží materiálu při vstupu do výroby,
  • nasazení pokročilé kontroly vstupních materiálů v MES PHARIS:
    • načtení správného vstupu ve správný čas,
    • evidence šarže materiálu a vyvolání kontroly vstupů je prováděno v jednom kroku (načtením jednoho kódu),
  • implementace traceability šarží vstupních materiálu vůči výstupním výrobkům (kusům, obalovým jednotkám, šaržím).
Výsledek:
  • snížení ztrát v důsledku eliminace záměn vstupních materiálů,
  • zvýšení kvality výstupních výrobků,
  • zlepšení hodnocení odběratelských auditů.
Předchozí stav:
  • manuální, papírová evidence výroby,
  • manuální zadávání zpracované výroby do ekonomického systému POHODA.
Požadavek:
  • digitalizace řízení výroby,
  • automatizace přenosu dat z/do výroby z ES POHODA.
Řešení:
  • kompletní digitalizace řízení výroby – implementace MES PHARIS:
    • procesní analýza,
    • sběr dat ze strojů, odvody práce,
    • vizualizační obrazovky ve výrobě,
    • automatická workflow řízení výroby,
    • integrace s ES POHODA (objednávky, odvody práce, atd.),
    • reporting.
Výsledek:
  • zprůhlednění aktuální rozpracovanosti výroby,
  • zvýšení efektivity výrobních zařízení,
  • úspora nákladů spojených s evidencí výroby,
  • úspora nákladů zefektivněním procesu automatického naskladnění z MES do ES POHODA,
  • zajištění traceabilita výroby přes obalové jednotky.