Domov » Zákaznické příběhy
Zákaznické příběhy
Návratnost investice do MES
Předchozí stav:
- zákazník plánoval rozšíření výroby a obával se, že to v dosavadní „papírové“ formě již nepůjde,
- španělský majitel doporučil pořízení MES, ve Španělsku jednoduchý MES již měli,
- měli potíže s odvody práce:
- ztrácely se jim mzdové lístky,
- schovávali si mzdové lístky s výkazy práce, když měli naplněný denní výkon, mzdové lístky schovali a přiznali až následující den, tzn. naddělali si na následující den, druhý den nic nedělali a odevzdali mzdový lístek z předchozího dne,
- nedostatky v kmenových datech – na 1 výrobní příkaz vyráběli více druhů výrobků,
- nedostatky v reportingu:
- nebyli schopni počítat OEE,
- nevěděli o rezervách ve výrobě.
Požadavek:
- digitalizace řízení výroby.
Řešení:
- kompletní digitalizace řízení výroby – implementace MES PHARIS:
- procesní analýza,
- sběr dat ze strojů,
- automatické odvody práce,
- vizualizační obrazovky ve výrobě,
- automatická workflow řízení výroby,
- úprava struktury kmenových dat,
- reporting.
Výsledek:
- zvýšení produktivity výroby,
- zvýšení efektivity výroby,
- investice do MES PHARIS se vrátila během prvního půl roku jeho provozu.
Automatický výběr operací
Předchozí stav:
- manuální zadání prováděné operace na stroji,
- manuální zadání prováděné operace na výrobním terminálu.
Požadavek:
- automatický výběr operací dle operace prováděné strojem.
Řešení:
- rozšíření komunikace se stroji – identifikace vyráběné operace,
- zprovoznění automatického výběru operace na terminálu na základě operace, kterou stroj aktuálně provádí.
Výsledek:
- zvýšení kvality v důsledku zamezení chyb operátorů,
- zvýšení efektivity v důsledku úspory práce a zvýšení kvality.
Neshody a doporučení z auditu
Předchozí stav:
- náročné plnění požadavků auditorů (100% výroby automotive).
Požadavek:
- digitalizace a optimalizace vybraných procesů s cílem lepšího a efektivnějšího plnění odběratelských auditů.
Řešení:
- procesní analýza, realizace a optimalizace vybraných procesů v rámci MES PHARIS,
- ozšíření workflow o oblast kvality – vazba na laboratoř, tvorba požadavků – vzorek, obdržení zprávy o provedené kontrole na terminál,
- zprovoznění procesu uvolňování výroby prvního kusu,
- zavedení automatických poka-yoke kontrol,
- proškolování operátorů,
- seznamování operátorů se změnami v dokumentaci.
Výsledek:
- úspora osob a práce při plnění požadavků odběratelských auditů,
- prokazatelné zvýšení kvality,
- lepší hodnocení odběratelských auditů.
Digitalizace výrobní dokumentace
Předchozí stav:
- výrobní dokumentace bez systému řízené dokumentace,
- technologické postupy v papírové podobě na jednotlivých pracovištích.
Požadavek:
- digitalizace výrobní dokumentace.
Řešení:
- zprovoznění výrobní dokumentace v rámci MES PHARIS,
- veškerá změnová řízení ve výrobní dokumentaci, upozorňování a akceptace přijetí změn výrobní dokumentace řešena přes výrobní terminál MES PHARIS,
- veškerá výrobní dokumentace v aktuálních verzích k dispozici na výrobních terminálech MES PHARIS,
- oproti jiným zákazníkům MES PHARIS na jednotlivých pracovištích zachovány tištěné verze technologických postupů, a to z důvodu rozsahu technologických postupů (silné šanony), které chce mít obsluha často v ruce mimo terminál. Nepomohly by jim ani tablety, není to problém MES PHARIS, ale specifikum zákazníka.
Výsledek:
- zvýšení kvality výroby,
- úspora lidských zdrojů.
Eliminace ručních přepisů záznamů z výroby
Předchozí stav:
- evidence odvodů práce a zmetkovitosti v papírové podobě, manuální přepisování udajů z výroby do ERP SAP,
- manuální výpočty hodinových výkonů výroby, manuální přepisování hodinových výkonů výroby.
Požadavek:
- digitalizace odvodů práce a odvodů výroby,
- digitalizace vyhodnocení a vizualizace stavu výroby.
Řešení:
- zprovoznění odvodů práce a odvodů OK a NOK kusů v rámci MES PHARIS,
- zprovoznění vyhodnocení a vizualizace stavu výroby v rámci MES PHARIS,
- zprovoznění automatického exportu odvodů práce a odvodů OK a NOK z MES PHARIS do ERP SAP.
Výsledek:
- úspora osob a práce – zrušení 3 pozic zaměstnankyň, které na plný úvazek přepisovaly data z formulářů do SAPu,
- zpřesnění vyhodnocení a vizualizace stavu výroby.
Power BI pro sofistikované analýzy
Předchozí stav:
- samostatný reporting v MES PHARIS a v ostatních systémech společnosti, zejména v ERP SAP,
- MES systém ze své podstaty nedisponuje údaji o cenách, kalkulacích apod.
Požadavek:
- individuální reporting nad daty z více systémů společnosti.
Řešení:
- vytvoření reportů v MS Power BI nad daty z MES PHARIS a ERP SAP.
Výsledek:
- efektivní vyhodnocení nákladů na zmetkovitost,
- nástroj na trvalé snižování nákladů na zmetkovitost – zvyšování úspor a zvýšení OEE.
- postupné vytvoření požadovaných reportů a možnost jejich dalšího snadného rozvoje pracovníky zákazníka.
Digitalizace vizuálního managementu japonské společnosti
Předchozí stav:
- japonská společnost specifická svým zaměřením na vizuální management (mnoho tabulí),
- chyběl on-line přehled rozpracované výroby, PPH (pieces per hour, tj. množství kusů vyrobených za hodinu) psali každou hodinu na tabuli fixou na všech pracovištích.
Požadavek:
- automatizace výpočtů a on-line vizualizace všech klíčových ukazatelů výroby (PPH, OEE, …).
Řešení:
- výpočty všech klíčových ukazatelů výroby (PPH, OEE, …) v rámci MES PHARIS,
- náhrada tabulí za vizualizační obrazovky MES PHARIS,
- v rámci vizualizačních obrazovek zobrazeny i online přehledy výkonnosti pracovišť, OEE, PPH a další, dle individuálního nastavení zákazníka,
- umožněn další rozvoj vziualzačních obrazovek a reportů MS Power BI nad on-line daty MES PHARIS.
Výsledek:
- úspora osob a práce spojené s manuálním vyhodnocováním výkonnosti pracovišť,
- úspora osob a práce spojené s pravidelným zapisováním výkonnosti pracovišť na tabule,
- zisk nezkreslených, důvěryhodných hodnot (OEE a další),
- zisk on-line přehledů rozpracované výroby,
- zavedením MES PHARIS došlo ke zvýšení OEE.
Zpřesnění a zvýšení OEE
Předchozí stav:
- „papírová“ evidence OEE, manuální zpracování OEE,
- nepřesné stanovení OEE.
Požadavek:
- zpřesnění OEE,
- zvýšení OEE o cca 5%.
Řešení:
- nasazení MES PHARIS na kompletní výrobu zahrnující více než 700 strojů.
Výsledek:
- po zprůhlednění OEE došlo k jeho významnému snížení, bylo nutné vysvětlit vedení rozdíl mezi původní a novou (= reálnou) hodnotou,
- nárůst OEE o 3 %, což je při více než 700 strojích velmi dobré zlepšení, uvedený nárůst je počítán až od reálné hodnoty po zavedení MESu.
Automatické rozlišování prostojů
Předchozí stav:
- vysoký výskyt prostojů,
- nebylo možné rozlišit typy prostojů,
- chybovost v manuální evidenci prostojů,
- mikroprostoje nebyly evidovány.
Požadavek:
- optimalizace evidence a reportingu prostojů.
Řešení:
- zavedení monitoringu prostojů v MES PHARIS,
- zprovoznění automatického sběru prostojů z výrobních zařízení,
- zprovoznění automatického sběru typů prostojů z výrobních zařízení,
- úprava workflow procesu řízení výroby – notifikace a eskalace prostojů,
- vyhodnocení prostojů v MES PHARIS a v reportech MS Power BI.
Výsledek:
- eliminace prostojů, zvýšené využití strojů a zlepšení ukazatelů OEE, a to v důsledku:
- notifikace prostojů v reálném čase vedla k rychlejší reakci na prostoje, což vedlo k jejich podstatnému zkrácení,
- na základě analýzy typů prostojů a jejich příčin byla zavedena opatření pro předcházení prostojům.
Traceabilita obalových jednotek
Předchozí stav:
- implementován MES PHARIS,
- obalové jednotky se plnila na všech operacích (pracovištích):
- na některém pracovišti se více OJ sesypalo do jedné OJ,
- na některém pracovišti se jedna OJ rozsypala do více OJ (jedna společná násypka pro více strojů současně a přitom každý stroj plnil do své OJ),
- kusy z jedné OJ se nemusely na pracovišti zpracovat do stejné OJ,
- v papírové formě velmi složité dohledání traceability jednotlivých OJ přes všechny operace (pracoviště).
Požadavek:
- digitalizace traceability obalových jednotek na všech pracovištích v MES PHARIS.
Řešení:
- implementace funkcionality průchod obalových jednotek přes více operací,
- všechny operace plní obalové jednotky s informací o šarži vstupního materiálu spotřebovávaného na jednotlivých operacích,
- automatické nastavení cyklového času dle stroje, na kterém aktuálně probíhá výroba.
Výsledek:
- zvýšení kvality v důsledku zamezení chyb traceability obalových jednotek,
- zvýšení efektivity výroby v důsledku úspor práce a zvýšení kvality.
Zamezení chybovosti montáže výrobků
Předchozí stav:
- implementován MES PHARIS,
- 1x za týden kus sestavený z nesprávných polotovarů (na první pohled vzhledově stejný, ale jiný) v obalové jednotce -> penále 50.000,- Kč za obalovou jednotku + náklady za dopravu a kontrolu ostatních obalových jednotek – celkem cca 80.000,- za týden, tj. za rok přibližně 4.000.000,- Kč.
Požadavek:
- zamezení výroby z nesprávných polotovarů,
- minimalizace nákladů spojených s výrobou z nesprávných polotovarů.
Řešení:
- zprovoznění kontroly polotovarů při výrobě sestav výrobků:
- operátor při výrobě načte čárový kód polotovaru,
- automatická kontrola vstupního polotovaru v MES PHARIS.
Výsledek:
- úspora nákladů v odhadované výši cca 4.000.000 Kč za rok.
Záchrana společnosti
Předchozí stav:
- společnost byla ve ztrátě,
- výroba byla neefektivní,
- společnost neměla TIER1 zakázky,
- vedení společnosti se rozhodlo řešit obtížnou situaci investicí do funkčního řízení výroby prostřednictvím MES.
Požadavek:
- kompletní digitalizace řízení výroby pomocí MES,
- implementace IATF procesů,
- dohled nad efektivitou a její zvýšení.
Řešení:
- implementace MES PHARIS:
- procesní analýza,
- sběr dat ze strojů,
- automatické odvody práce,
- vizualizační obrazovky ve výrobě,
- automatická workflow řízení výroby,
- implementace vhodných IATF procesů dle procesní analýzy,
- reporting, výpočty produktivity, optimalizace výroby.
Výsledek:
- v důsledku implementace MES PHARIS došlo ve velmi krátké době:
- ke zvýšení efektivity výroby,
- ke kladným hospodářským výsledkům společnosti, vedení společnosti toto jednoznačně přičítá zavedení MES PHARIS,
- ke zlepšení hodnocení odběratelský auditů – TIER1 dodavatel,
- k zisku zajímavých zakázek přímo u automobilky ŠKODA (jako TIER1 dodavatel díky MES PHARIS).